2017. február 18., szombat

Szárnyas Fejvadász

Ciki vagy sem, de én a Szárnyas Fejvadászt még sohasem láttam. Mármint az elsőt, még 1982-ből. Magamat valamiféle botcsinálta sci-fi filmekben jártas arcnak tartom, aki megnéz mindent, ami elérhető, de ez a film eddig még mindig kimaradt. Na, most nem sokkal a második rész (remake?) előtt, pótoltam az elmaradásomat. A körülményekről még annyit elmondanék, hogy kb négy nap alatt abszolváltam a feladatot. Munkahelyre menet és vissza a bkv különböző járművein zötyögve, telefonon, fülessel a fülemben. Egy előnye volt ennek a módszernek, nem aludtam el rajta...
Ugyanis a rendezői változatot pecáztam ki, ami a maga kicsit több, mint 2,5 órájával baromi vontatott, lassú és nyögvenyelős. Nem akarom így prompt elvenni senki kedvét, attól, hogy adott esetben betegye otthon, úgyhogy kezdeném azzal a hatalmas nagy for-al amivel viszont nekifutásból lever szinte minden vetélytársát. Ez pedig kérem szépen a hangulat.
1982-ben nemhogy a számítástechnikában nem voltunk még annyira erősek(mi, Földlakó emberiség), de a számítógép grafika sem volt még sehol sem és élek a gyanúval, hogy a CGI, mint kifejezés akkor még nem is létezett....
A film minden egyes képkockáján aprólékosan kidolgozott a nagyvárosi pusztulat. Olyan részletességgel van összerakva minden helyszín, a nagyváros össze utcája, épülete, bel- és kültere, hogy az államat keresgélem jó pár percig a zötykölődő villamoson. Azonban erre még rá is tudtak tenni egy lapáttal. A statiszták, az egyszerű utcai emberek kinézete is teljesen autentikus. Mindezt egy gramm számítógépes effekt nélkül. Abszolút el tudtam hinni, hogy a cyberpunk jövőben ilyen lesz a város. (Shadowrun rajongók most hevesen bólogathatnak.) Ráadásul végig esős, borongós a kép, sötét van, nevezzük mondjuk film noir-nak a hatást.

Ez nagyon-nagyon tetszett. Hozzáteszem, hogy nettó félóra csodálkozásra kb elég is volt. Sztori? Van. Nyilván aki a maga korában (80-as évek) látta a Szárnyas Fejvadászt és csak utána a köv. három évtizedben összerakott többé-kevésbe hasonló sztorijú filmek garmadáját az csuklóból rá fogja vágni erre, hogy na ez valami észveszejtően eredeti történet, furmányos csavarokkal és hajmeresztő fordulatokkal. Minden más utána következő darab a Szárnyas Fejvadásztól lopott.
Én vagyok a negatív ellenpólus. (lévén 30 évvel le vagyok maradva a film első bemutatójához képest) Jelentem ugyanis, hogy a Szárnyas Fejvadász sztorija teljesen fapados. Ott vagyunk a szar jövőben. Az ember megalkotta a klónokat, akiket rabszolgaként dolgoztat más szar helyeken kevésbé megbecsült pozíciókban. Ráadásul korlátozott élettartammal. Van négy évük arra, hogy kiélvezzék az előzőekből adódó remek lehetőségeiket. Mivel meglehetősen fejlett öntudatot is gyártott beléjük a gyártó, ez természetesen nem tetszik a klónoknak és időnként lázadoznak. Most is. Hatan visszaszöknek a Földre, hogy megoldást találjanak arra, hogy teljesen emberré váljanak.
A főhősünk Szárnyas Fejvadászként meg azért van, hogy a szökött klónokat levadássza. A legutolsó megbízása az, hogy ezt a hatot. Neki is lát. Ennyi a sztori.
Ez még az egyébként jogos filozófiai eszmefuttatásokkal egyetemben (Philip K.Dick írta a film forgatókönyvének alapjául szolgáló regényt) sem elég két és fél órára. Ettől lesz az egész baromi vontatott. Ettől van meg a "veszélye" annak, hogyha otthon párnák között nézed meg, simán elalszol rajta. Szerintem.
Aztán persze el kell mondanom azt is, hogy ez egy kultikus film. Az ilyenekről nem illik rosszat mondanom. Az a baj, hogy én meg egy átlagos fogyasztó vagyok és mint ilyen ezt a filmet ugyan egyszer megnézősnek mindenképpen gondolom, de megfelelő előkészületekkel. Itt most olyasmikre gondolok, amik segítenek az éberség fenntartásában. Más tészta ha filmesztéta vagy, filmkritikus esetlegesen elvadult rajongó. Ebben az esetben gondolom a fentebb leírtakkal egyáltalán nem értesz egyet. Nem baj, az enyém is csak egy vélemény.


 Szerintem 10/6

A jó filmek közé soroltam a látvány, a hangulat és a cyberpunk érzés miatt. Azonban vagy készíts magad mellé egy rakétát miközben nézed (ez esetben még azt is elhiszed majd, hogy Te magad vagy a Szárnyas Fejvadász :-) ) vagy szellemülj át filozófikus, mondanivaló mániás, filmesztétává, mert laikus LCD bambulóként meggyőződésem, hogy ezt a filmet unalmasnak fogod találni. Legalábbis ha hasonlóan gondolkodsz, mint én. 
Írtam már hangulatában hasonló filmről. (Zéró Teória) Ott mondjuk még sztori sem nagyon volt. Szóval inkább azt nem ajánlgatnám, mint hasonló.Viszont két iszonyat nagy kedvencemet megemlíteném itt. Az egyik scifi - Dark City. A másik viszont inkább a misztikus vonalat erősíti. - The Crow. Mind a kettő a nagyvárosi pusztulat valamelyik fekélyén fakadt remek sztorijú darab. Mind a kettő sokszorosan megveri a Szárnyas Fejvadászt. Ha ugyanezt a hangulatot keresed, de ezerszer jobb sztorival, nézd meg őket. Sokkal jobbak.
Mostanában jön majd ki egy új Szárnyas Fejvadász film. Nagyon kíváncsi vagyok mit tudtak hozzátenni vagy elvenni a nagy elődhöz/től...
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése