2015. március 22., vasárnap

Csillagok között

Be kell ismernem, hogy a masszív fogyasztói társadalom aktív része vagyok. Annak ellenére is igaz ez, hogy már több, mint egy éve nem nézek tévét, nem verik az arcomba, hogy mi a jó nekem. Ugyanis van internet is, ami lassan-lassan kezdi átvenni a tévé helyét és mint ilyen jelen firkám tárgyáról is elhitette velem, hogy szupermesés, übertáp, kolosszális látványorgia, szóval hogy jó film. Én meg elhittem és vártam. Kár volt.
Az a helyzet, hogy Christopher Nolan nem tud "normális" filmet rendezni. (A Batman-ek csak azért vannak rendben, mert ott ő csak bérrendezett) A Csillagok között sem egy "normális" darab. Pedig jól indul.
Adva van ugyanis a Föld. Éppen pusztul. Na nem látványosan, hanem olyan sundám-bundám módon eszközli ki éppen, hogy vagy halljanak éhen rajta az emberek vagy fulladjanak meg. Nem túl jó kilátások. Főhősünk is tisztában van vele, de mérnökként, nincs túl sok esélye. A Föld kormányzatai enyhén szólva nem preferálják a technikai tudást -> konkrétan arról van szó, hogy ha nem élelmiszert termelsz akkor szar ember vagy. Nos ennek tükrében éldegél a főhősünk az apósa és a két gyerek egy farmon. Egészen addig kvázi rutinszerűen, amíg a lány (aki egyébként egy rém intelligens gyerek) fel nem fedezi hogy a házban valamiféle szellemek üzenni akarnak neki. Amikor apu is bedobja magát megfejtik az üzenetet.
Koordináták Persze, hogy odamennek. Az oda jelen esetben a NORAD nevű szupertitkos parancsnokság a semmi közepén, ahol éppen kezd új életre kelni a NASA, egyetlen céllal, hogy űrhajókat és felfedezőket küldjenek ki az űrbe, hogy találjanak egy másik lakható bolygót. Erre az apropót az adja, hogy felfedezik, hogy valaki(k) tettek egy féreglyukat a Szaturnusz bolygó mellé (érted, odavontatták.... bullshit)  Ha már apu arra kolbászolt, őt is rádumálják egy ilyen expedícióra.Többet nem lövök le a sztoriból, talán kedvcsinálónak ennyi is elég.
Van vele bőven problémám.Ugyanis számos trailert, videót megnéztem, rengeteg cikket elolvastam arról, hogy mennyire megalapozott a film tudományosan. Ez majdnem így is van. Annyi elméletet, tudományos okosságot zsúfolnak a sztoriba, hogy magamban kezdtem pusztán tudományos filmnek nevezni elhagyva a fantasztikus jelzőt. Egészen addig, amíg el nem érkezünk a sztoriban az első olyan megnyilvánulásokig, amik kiverték a biztosítékot. Nolan jelentem, igyekszik mindenre tudományos magyarázatot adni, amire viszont nem sikerül (de dramaturgiailag szükséges, hogy az adott esemény benne legyen a filmben) ott simán kijelenti, hogy az úgy van és kész, vagy olyan orbitális ökörséggel tolja tele a fejünket, hogy csak na. (pl az odarakták a féreglyukat téma, vagy az ŐK a gravitációval küldenek üzenetet a lánya könyvespolca elé téma...stb.) Nos mire eljutunk így a sztoriban a végkifejletig már akkora káosz van a fejekben, hogy csak na. Hogy most akkor ez egy sci-fi vagy egy tudományos mese esetleg egy fantasy? Hmmm.... (Grátiszként a katyvasz mellé kapunk bőven érzelmeket, talán túl sokat is. Jelentem a filmben minden szereplő sír minimum egyszer, na jó a robotok nem.)
Teljes a káosz, egyáltalán nem látunk tisztán Már a küldetésük értelme is megkérdőjeleződik, amikor elérünk a 2 óra 49 perces hossz utolsó 30 percéhez. Az innen következő rész miértjére három magyarázat lehetséges. Ha már úszunk a tudományban, én is hagy...
Occam borotvája szerint egy felvetett kérdésre valószínűleg a legegyszerűbb válasz az igaz. Ez alapján Nolan az utolsó 30 perc forgatása során végig ordas módon be volt szívva. Ez volna a legvalószínűbb. A további két magyarázat egyike szerint nagyon megverték a NASA vezetői, hogy őket nehogy már rossz színben tüntesse fel. De látom magam előtt azt a variációt is, hogy miután a film 75%-a elkészült a kreatív stáb Nolan öccsével vagy bátyjával(passzolom melyik)az élen (aki ugye a forgatókönyvet írta) szomorúan kopognak a pihenőszobája ajtaján. A rendező Nolan kinyitja az ajtót és látja a sok szomorú kreatívot. - Mi a baj gyerekek?  A forgatókönyv író Nolan előlép és a közli, hogy baj van, mert nincs tovább forgatókönyv, eddig van megírva. Erre a rendező gyorsan behívja őket a szobájába, majd öt perc alatt összedobják a film végét. Orbitális ordas bullshit.  Nem akarom lelőni a poént, de ha nekiültök megnézni, onnantól kezdve, hogy elkezdenek keringeni egy fekete lyuk körül kapaszkodjatok, mert iszonyat marhaságok következnek sorozatban.A film végi kórházas jelenet pedig egyenesen morbid és beteg.
Egy ilyen filmtől nem ezt vártam volna sztoriban. (Teszem hozzá, hogy nyilvánvaló az amerikai elvárás, hogy
egy amerikaiakról szóló amerikai film csak heppiend lehet)
A látvány. Erről is azt hallottam, hogy szemkápráztatóan, felségesen, csodálatos. Maradjunk abban, hogy nem rossz. Már 92-95-ben a Star Trek sorozatban is, amíg ment a film eleji stáblista, remek kinézetű bolygókat és egyéb egyéb képződményeket láthattunk. Egy 2015-ös sci-fiben ez alap. Egyébként itt tetten érhető nálam, a hézagos és elnagyolt sztori ellenére is, hogy miért tetszett a film. Azért, mert minimál látvánnyal is tudott fantasztikus hangulatot teremteni. Nincsenek agyon turbózott CGI jelenetek,(az űrben játszódó jelenetektől eltekintve) vagy nyálcsorgató látványorgiák mégis tudtam, hogy itt egy jövőben játszódó scifi-vel van dolgunk.Ez jó a filmben.
A karakterek is tetszettek, legalább is majdnem mind. Itt-ott kissé túljátszották a szerepeiket(az állandó sírás-rívás ugye), de mondjuk úgy nem volt különösebb gond...
A fentiek alapján

Szerintem 10/6

Minimálisan turbózott látvánnyal operáló hangulatos sci-fi, túlzásba vitt mennyiségű drámával, sírással és ordas baromság befejezéssel. Ennek ellenére is tetszett, jó film, mert vannak értékei. Boncolgatnak benne valódi tudományos elméleteket, és vannak benne bőven elgondolkodtató jelenetek, megállapítások.. Mindenhol ódákat zengedeznek róla, hogy mekkora film... De nem. Legalább is szerintem. Egyszer ajánlom, hogy vigyétek végig. Én még a későbbiekben lehet nekiülök majd egyszer, mert lehetséges, hogy a végét "rosszul néztem". Nolan filmjeit pedig nem nehéz rosszul nézni.



.Online mozi link: (KATT)

Szerinted?

Végig olvasva amit írtam, most kicsit meginogtam. Lehet, hogy szigorú voltam. Talán az az oka, hogy túlzott elvárásaim voltak a filmmel szemben és nem azt kaptam a filmtől ami vártam.Az előzetesekben, a cikkekben azt sulykolták, hogy ez egy teljes egészében megalapozott tudományos fantasztikus film. Mivel nem az, csalódtam.
Ennek ellenére a firkát így hagyom. A szerintem blog nem lenne szerintem, ha nem saját vélemény lenne egy-egy poszt sava-borsa, hanem más valakié.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése