2014. november 26., szerda

Gattaca

Talán egy régebbi posztban már írtam arról, hogy amolyan gyerekkori kezem a  bilibe lógós álmom, hogy hónom alatt a galaxis útikalauz legújabb kiadásával beparkolok valamelyik mélyűri csillagsztráda mellé és stoppal elugrok néhány egyéb naprendszerbe.  Na most miután nemrég sokadikra is végig vittem a Gattaca-t rá kellett jönnöm, hogy ez nem lesz egyszerű feladat.
Összefoglalva a dolgokat és leegyszerűsítve az önkritika rögös útvesztőit, az a helyzet, hogy a Gattaca szerint genetikailag alkalmatlan vagyok az űrrepülésre. Ez van. J A filmben van egy főhősünk, aki bizony tök elmaradott módon természetesen született, és mint ilyen nekifutásból alkalmatlan űrhajósnak, pedig nagyon szeretne az lenni. 

 Főhősünk nem adja fel mindjárt az elején, hanem összehaverkodik egy genetikailag alkalmas arccal, akit a sors kicsit képen küldött és együtt kifőznek egy remek tervet. Abbéli reményében, hogy nem buknak  le főhősünk kölcsön veszi a másik haját, bőrét, vizeletét és azt használja a tesztek során, hogy beteljesíthesse álmát. Amikor azonban megölik a Titánra induló űrhajósok kiképzését irányító program vezetőjét megtalálják az egyik kölcsönvett szempillát és megindul a nyomozás a beazonosított személy után.

Nagyjából ennyi a sztori, de egy elég szigorú világban, elég szigorú látvánnyal. Minimalista világa elsőre azt tükrözi, hogy ez egy kis költségvetésű film. Amúgy az, de ide nem is kell több. Funkcionalista az egész emberiség, csak az van jelen, ami kell, minden más csak felesleges és giccs. Annyi ilyen filmet láttam már, hogy élek a gyanúperrel, hogy ha tetszik, ha nem, ez lesz. Megszokok vagy megszökök. Az én ingerküszöbömet mondjuk, irritálja, de a filmben akkor is működik. Mondjuk nem éppen úgy, ahogy egy fantasztikus filmtől elvárná az ember. Ugyanis azon túl, hogy a Gattaca elgondolkodtat, merengésre késztet, konkrétan el is fáraszt, lelassít. Elalvás előtti filmnek garantáltan tökéletes és nem azért mert unalmas, nem az. Hanem azért mert ha egy szóval kéne jellemeznem a film hangulatát: ősz. A legutálatosabb évszakom.

Szerintem: 10/ 8

Miért húztam le? A hangulata miatt. Nekem a jó sci-fi olyan, ami felpörget, beindítja az agytekervényeimet. Fantáziálásra késztet, álmodozásra. A Gattaca azon túl, hogy súlyos, nehéz témákat feszeget, összesen arra késztet, hogy egyenes irányú egyenes mozgással emeljem ki a kezem abból a bizonyos virtuális biliből.

Online mozi link:(KATT)
  
Szerinted?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése