2016. július 16., szombat

A tetovált lány


Elkövettem azt a "hibát", hogy miután elolvastam könyvben, gyakorlatilag azonnal meg is néztem a svéd (eredeti) változatát is a filmnek. Becsuktam a könyvet és elindítottam a filmet. A kettő között nem telt el fél óránál több. Azért volt hiba, mert meglehetősen jó képzelő erővel bírok. Amikor elkezdtem a filmet még tökéletesen meg volt a fejemben (elképzelve), hogy melyik szereplő hogyan néz ki, milyenek a karakterek, melyik helyszín, mennyire grandiózus és úgy alapból az események külső szemlélőként figyelve hogyan is történtek. Egyszóval még tökéletesen a beleélés állapotában voltam, amikor rákattintottam a lejátszóra és egy olyan filmet kaptam, ami ugyan 99%-ban követi a történet fonalát, de sehol sem stimmel. Egyáltalán nem olyan, mint ahogy elképzeltem.
A történet már eleve nem fér bele másfél órába. Értem, hogy muszáj volt megvágni, muszáj volt rövidíteni és a kevésbé fontos részeket kivágni, de így már nem olyan...
Adott egy újságíró. Épp nagyon csúnyán elkaszálták a bíróságon. Kimondták, hogy valótlanságot állított egy nagyiparosról. Börtönbe kell vonulnia emiatt, hitelét vesztette, szakmailag teljesen elehetetlenedet. Társtulajdonosa és egyben újságírója egy magazinnak. Onnan is inkább elmegy, csak hogy ne rántsa magával a magazint.Szóval épp nincs jól. Ekkor találja meg őt egy megbízás.
Van egy visszavonult nyugdíjas másik mágnásunk. A másik mágnás minden évben kap egy kiszárított virágot a születésnapjára. Csak úgy, mint 40 évvel ezelőttig kapott az unokahúgától. Csakhogy az unokahúg 40 évvel ezelőtt eltűnt, minden jel szerint valaki meggyilkolta, azonban a virágok azóta is jönnek. A mágnás megbízza az újságírót, hogy nyomozza ki. Ki ölte meg az unokahúgát? Az újságíró némi viszontagság után elvállalja a nyomozást és nagyon durván belebonyolódik valamibe amiben fiatal lányok hullái, pénz, gazdagság és romlottság adják a keretet...
Azért volt egy kis előszele is a dolognak. A nyugdíjas mágnás megbízott egy céget, hogy nyomozza le az újságírót. Ott a legfurcsább adatgyűjtő kapja a feladatot. Ő egy teljesen teletetovált punk lány. Gyakorlatilag teljesen antiszociális, hivatal által cselekvőképtelennek nyilvánított, teljesen máshogy összerakott valaki, aki egyáltalán nem illik ebbe a közegbe. Viszont a világ egyik legjobb hackere és bőven a világ topjai között helyet foglaló szuperintelligens agytröszt. Na természetesen ő is belebonyolódik az unokahúg utáni nyomozásba. A sztori kettejük (az újságíró és a hacker) életéről és  működéséről illetve az üggyel kapcsolatos munkálkodásukról szól. Ez stimmel a könyvben is és kis tűréssel a filmben is.

Csakhogy érzésre, mintha a Derrick 85. részét láttam volna a tévében. Jellegtelen színészek játszottak ultrabénán egy (a könyvhöz képest) összecsapott sztoriban. Nincs pátosz, nincs igazán feszültség, nincs laza perverzió (a könyvet olvasva, bizony van bőven) Korrekt iparosmunka, nulla hozzáadott érték. Olyan, mintha egy tévé krimit láttam volna, nem pedig egy thrillert. Egyáltalán nem jött átt a könyv hangulata.
A színészek sem tetszettek. Még talán a tetovált lány felelt meg egyedül annak a képnek, aminek elképzeltem, de nem tudnék több karaktert kiemelni amelyek olyanok lennének, amilyennek átjöttek a könyvet olvasva. Nekem teljes csalódás volt szinte az összes karakter. A prímet az újságíró és a nyugdíjas mágnás viszi negatív értelemben. Az egyikük egy egyszerű vidéki gyári munkás benyomását keltette, nem egy híres-hírhedt  újságíróét, míg a másikuk egy egyetemi professzor stílusában működött és járt-kelt a vásznon. Egyikőjük sem győzött meg.
      .     . 

Szerintem 10/5

A párommal együtt néztem, neki tetszett, sokkal jobban, mint nekem Ő nem olvasta a könyvet. Ezért csaptam úgy bele a mai fírkámba, hogy hiba volt olvasás után ilyen hamar egyből nézni. Ha kacérkodsz a sztorival, először nézd meg és csak utána kezdj a könyvbe. Könyvben ugyanis sokkal jobb az egész történet, a hangulat és úgy egészében minden amit ez a sztori ad. Nekem filmben nem tetszett. Egyszer megnéztem, többet nem fogom.
Bajban vagyok, mert nem rég fejeztem be a második részt könyvben (könyvben megint csak nagyon- nagyon csíptem ám) és az is meg van filmesítve. Sőt a harmadik rész is. Szóval lehet végigküzdöm magam még a maradék két filmen is, mert habár az első nem jött be, de azért kíváncsi vagyok. Azokról már nem írok, maximum megemlítem majd őket az ezt is láttam rovatban:-D Jahh, fontos infó, hogy van a filmnek egy amerikai változata is. Elvből nem nézem még. Tisztelet a kivételnek, de az amerikai remake-ek szinte mind sokkal pocsékabbak az eredetinél..


A trailer hatásos, nem tagadom, de én messze nem éreztem ám ennyire intenzívnek a filmet.... Egyet mondok, nézzétek meg, kíváncsi vagyok minden véleményre! :-D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése