2015. január 24., szombat

A sólyom végveszélyben

"Rangerek vagyunk, nem ványadt seggű bokorugrók" - hmmm, én is ranger vagyok és a lepusztult város romos épületei között kommandózva vadászok a szomikra. Adrenalin zakatol az agyamban, ahogy fedezékről- fedezékre haladok. Itt harc van, és én egy kurva nagy híró vagyok....
Aztán persze felébredtem a révületből, visszajöttem Mogadishuból. A sólyom végveszélyben -t eddig legalább hússzor láttam. Egész sokáig a kedvenc háborús filmem volt. Nemrég bejött a képbe a Túlélő  és kicsit felborult a sorrend, jelenleg szoros második...
Kicsit talán beteges kedvencként beszélni egy háborús filmről, hiszen ölésről, pusztításról, halálról szól a téma többnyire. Jelentem nekem az ilyen filmeknél nem ez számít. Hanem az, hogy igazi tipikus pasasként mennyi idő alatt élem bele magam annyira, hogy kicsukom a külvilágot és ott vagyok a csatában. kezemben puskával és a bajtársakkal együtt irtjuk az ellent. Jelentem, ennél a filmnél kb 3 perc után keresgélem a fegyveremet:D
Tökéletes darab, mindent megtesz a totális hitelességért és nem utolsósorban valós eseményeken alapszik. Nem tudom, hogy mennyire tér el a megtörtént eseményektől, szerintem semennyire sem. De ez csak a kiindulási alap, ugyanis a legutolsó lepukkant helyi feketétől kezdve az összes helyszín, a házak, az utcák, a nyomor, a kosz, mind olyan, mint ahogy Mogadishu kinézhetett akkoriban. Süvítenek a golyók,  robbannak a bombák és bizony hallnak meg az emberek, a realitás faktor 100%-os....(Valahol olvastam pl, hogy Ridley Scott kiadta parancsba, hogy ne mondják meg, hogy hol és mikor robbannak majd a bombák, a színészeknek ezek teljesen váratlanok voltak A reakcióik egyáltalán nem megjátszottak.) Na de ne rohanjunk ennyire előre.


A sztori: Szomália egy szar hely. Polgárháború van, egymást ölik halomra az emberek, viszonylagos hatalmat csak a hadurak gyakorolnak. Mogadishu-t egy Aidid nevű hadúr tartja rettegésben. Halomra öldösi nemcsak a civileket, de az ENSZ békefenntartókat is. Az amerikaiak egy Rangerekből és Delta Force kommandósokból álló hadtestet állomásoztatnak Mogadishuban azért, hogy megdöntsék Aidid hatalmát. Lépésről-lépésre haladnak ezen az úton. Három hírforrásból kapnak fülest arról, hogy Aidid befolyásos tanácsadói és emberei tanácskoznak a városban. Amint megvan, hogy melyik épületben gyűlnek össze egy összehangolt támadást indítanak (az amerikaiak) az épület ellen, hogy begyűjtsék őket. Az akció addig relatíve kis veszteségekkel ugyan, de jól megy, amíg gyors egymásutánban a szomáliaiak le nem lőnek két helikopterüket. Onnantól elszabadul a pokol. Sokszoros túlerő támad az épületekbe szorult katonákra, viszont a helikopterekbe ragadt túlélőket ki kell menteni...
Nos, történelmi tény, hogy a film alapját valós események szolgáltatják. 1993-ban valóban volt egy besült próbálkozása az amerikai elit egységeknek a szomáliai Mogadishuban, amiben 19-en ottmaradtak, ezt az esetet dolgozza fel a film 100%-os hitelességgel, mindenre kiterjedő alapossággal és részletességgel. Abszolút elhiszem, hogy így és ez történt. Bár nem vagyok nagy militari mániás, de azt még én is levettem, hogy ezen a téren is nagyon odafigyeltek anno a készítők. Minden felszerelés, harci jármű, minden mozdulat, teljesen profi, látszik, hogy bőven be voltak vonva szakértők/hozzáértők is a filmbe.
Fentebb már áradoztam a helyszínekről és a hangulatról, ki kell még térnem a karakterekre. Az összes katona ugyanis személyiség, egyedi jól alakított karakter, mindenki nagyon jó. Bár ízig vérig katonák, de adott helyzetben ugyanúgy kijön rajtuk a halálfélelem, betojnak, pánikba esnek. Tele van egyébként ismert arcokkal, sok jó színész játszik a filmben.

Szerintem 10/10

Maximálisan ajánlott darab, minden olyan férfi társamnak, akiben van egy kis híró ösztön. Nekik ez amúgy kötelező. De rajtuk kívül is ajánlom mindenkinek aki szeretne látni egy maximálisan részletekbe menő, szépen és nagyon profin összerakott, végig feszültségekkel teli  háborús drámát. Nekem nagy kedvencem, már rengetegszer láttam.

Online mozi link:(KATT)

Szerinted?
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése