2015. július 14., kedd

Jelek

Shyamalan azon kevés filmjei közé tartozik, amelyeket sikerült egy majdnem tisztességesen megírt forgatókönyvből összerakni. (Egyszer sikerült neki majdnem nélkül, de az még a Hatodik érzék volt kb ezer éve) Azért csak majdnem, mert itt csupán a vége úszott el, mondjuk úgy az utolsó 15 perc, Addig azonban annyira remekül adagolja a feszültséget, annyira jól átjön a fokozódó para, hogy én fostam. Oké, nemrég vittem végig kb, tizedjére, ott annyira már nem, de az első iksz alkalommal bizony ugráltam meglehetősen, pedig "csak" egy thriller....
A sztori onnan indul, hogy a kukorica farm közepén élő csonka család talál egy bazi nagy kört a vetemény kellős-közepén. Csonka azért, mert az apa(egy hitében megingott volt pap - ez fontos), az apa bátyja és az apa két gyereke él együtt (azt a sztoriból tudjuk meg, hogy mi történt az anyával) A kör pedig a kukorica szárak lehajtásával egy szinte mértani precizítással kialakított bazi nagy alakzat.(Emlékeztek még a gabonakörökre? Na ez olyan, csak kukoricában) Hívnak rendőrt, vizsgálódnak, de persze semmi nyom. Aztán egyik este kiszúrják, hogy valaki/vagy valami nézi őket a tetőről. Persze nem tudják elkapni. Ez csak a kezdet, egyre több furcsa és megmagyarázhatatlan esemény történik. Egy tévében látott híradás után pedig összerakják, hogy mi történik a környéken. Földönkívüliek bóklásznak körülöttük. Felderítők...
A sztori ennyi. Nem nagy szám amúgy, senki nem fog hátast dobni a nagy csavaroktól, van benne bőven bicsaklás is a logikailag egymásra épülés témakörében és a vége el van baszva. Azonban mégiscsak működik szerintem. Mivel könnyen emészthető, nagyon nem kell agyalni rajta. Igy én nagy sebességgel tudtam azonosulni a szereplőkkel. Megijedtem ott ahol meg kellett ijedni, feszültem ott ahol feszülni kellett és drukkoltam a szereplőknek, hogy jöjjenek már rá végre, hogy elég nagy szarban vannak. Beszippantott a film teljes erővel
Hallottam/olvastam olyan véleményeket is, hogy vontatott, hogy túl lassan épül fel. Nos egyrészt egy vidéki közegben semmi sem gyors, hirtelen - ez nagyon jól átjön. A parát a bizonyosságot pedig lépésről-lépésre építi fel a film és ez remekül működik. Én ezért szeretem ezt a filmet, nem a sztori miatt.
A karakterek elsőre furcsák. Ha negatívan nézem olyan, mintha egytől-egyig be lennének szívva. A gyerekek is, de ez direkt van. Ez a picit belassult, kicsit "szögletes"  működés a depresszió jele. Az egész családból süt a depresszió. Sokáig nem is tudják összeegyeztetni az ijesztő történéseket a saját depressziójukkal és rá kellett jönnöm, hogy ez is segít a megteremtett feszültség átélésében. Szerintem a színészi játék egytől-egyig remek. Még a gyerekeké is.
Mel Gibson és Joaquin Phoenix mellett érdekesség, hogy egy rövidke, de a sztori szempontjából jelentős szerepben feltűnik a filmben Shyamalan is (szokott feltünni a sajár filmjeiben)  
A helyszínek jók, semmi extra ugyan, de jól eltaláltak. A kukoricás éjszaka pedig kifejezetten félelmetes. Nem szívesen mászkálnék benne, főleg ha tudom, hogy van ott még valami vagy valaki más is rajtam kívül.



Szerintem 10/8



Eddig legalább tízszer láttam. A nem túl fényes sztori és az itt-ott gyengélkedő forgatókönyv ellenére (emiatt annyi amennyi) is ütős film. Nem véres, nem marcangolós de a fokozatosan felépülő feszültség miatt egy ütős thriller. A földönkívüliek ellenére egy deka sci-fi nincs benne.
Ajánlom mindenkinek aki szereti ezt a stílust és nem idegenkedik Shyamalan kicsit elszáltabb, lassabb hangvétele miatt. Végig vittem már fényes nappal is, késő este is, mindig megevett szőröstül-bőröstül. Nekem bejön.


Szerinted?

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése