2014. október 18., szombat

Zéró Teória



Megnéztem a Zéró Teória című izét, filmet. Mielőtt próbálok róla 2-3 mondatnál több értelmeset mondani, egy kérdéssel kezdeném. Van olyan átlagos filmnéző (értsd: nem szénné képzett, iszonyat elvont, egyetemi diplomával rendelkező, elöl doktor hátul doktor filmesztéta) aki ezt a darab….ezt a filmet végigvitte és el tudja mondani, hogy szerinte miről szól?
Nos, én végigvittem. Meggyőződésem, hogy Terry Gilliam iszonyat módon be volt szívva, amikor rendezte a Zéró Teóriát. Nem mondom magam teljesen zöldnek a művészfilmek és az elvont tartalmak területén, de ez a cirka 110 perc megfeküdte a gyomrom.
Van ugyanis egy világ. Ebben a világban senki sem normális. Vagy neurotikus, vagy mélységesen depressziós, vagy csak szimplán túl exponált, de egytől-egyig mindenki kattant. Nem kicsit. 
Ebben a világban éldegél, van, saját elmondása szerint haldoklik egy programozó, aki egy beteg vállaltnak dolgozva a Zéró Teória bizonyításán vagy éppen ellenkezőleg megdöntésén dolgozik. Ezt egy számítógépes 3d tetrisz jellegű adatbázis feldolgozó programmal teszi. Miközben ezt teszi, megtudjuk, hogy a saját létének miértjének kérdésen is kezd megőrülni és ez bizony a munkája rovására megy. A vállalat, hogy mentse a legjobb programozóját az őrülettől mindenféle praktikákhoz folyamodik. Beküldi emberünk felettesét, engedi, hogy a programozó otthon dolgozzon, és megjelenik egy prosti is(?). Na most ez a prosti ráveszi a programozót, hogy lépjen be egy virtuális világba, mert az jó lesz. A programozó így is tesz és ott rájön arra, hogy hoppá, ez tetszik. 
Kezd teljesen kezelhetetlenné válni (szerintem az őrületből fakadó tudathasadás jön ki rajta).  Mivel a prosti talán kissé túl messzire ment, ezért leépítik. Na most a probléma abban rejlik, hogy a prosti közben szerelmes lesz a programozóba. A vihar itt beindul, amit csak tetéz, hogy a vállalat igazgatójának fia is teszi alá a lovat. A végén bejön a képbe az igazgató is aztán a programozó beleugrik valamiféle semmibe. Kb. erről szól a film
Lehet, hogy én vagyok korlátolt, vagy szűklátókörű, de nem jött át mögöttes mondanivaló. Abból már kinőttem, hogy befüvezve nézzek filmet, így itt nemhogy a katarzis elmaradt, de a tudat is, hogy egy olyan filmet láttam, amiről tudok beszélni.
Ami tetszett az a steampunk szerű világ, a színek és a jelmezek. Azok tényleg jók és ennyi.

Szerintem 10/4

Egyszer meg kell próbálni végigvinni, mert azért mégis Terry Gilliam, de meredek. Aki 12 Majom  „szerű” filmet várt (én is) koppani fog. Nekem nem tetszett.


 Online mozi link: KATT

Szerinted?

2 megjegyzés: