2015. augusztus 2., vasárnap

Az átok - The Grudge

Valamikor a héten vittem végig bkv-n ücsörgés közben. Ennek kapcsán rá kellett jönnöm, hogy reggelente nem teljesen normális dolog horror filmet nézni a tömegközlekedés kellős közepén. Ugyanis jó szokásomhoz híven amikor hirtelen  az arcomba ugrott egy izé, teljes erővel megijedtem és mint otthon baszdmegeltem egy rendeset. Reggel 7 óra 10 perckor a héven. Még a kocsi másik végén is felálltak az utasok, hogy megnézzék, mi történt. Ciki volt...
Egy másik dolog, ami eszembe jutott így pre a film kapcsán, az az, hogy két film létezik ilyen címen, hála a magyar fordítok tufa kreativitásának. A film angolul a The Grudge  címre hallgat, ami szintén nem azt jelenti, hogy átok, de mindegy. A másik film legyen rejtély, mert nem akarok annyira elkalandozni.
Szóval. Aki végigvitte már valaha a A kör -t és csípte, az ezt is fogja. Borítékolhatóan hasonló lesz a hatás, az érzés és a főgonosz izé is mutat némi hasonlóságot a két filmben. Mind a kettőnél volt egy japán eredeti, sőt az Átok esetében a tisztelt készítők odáig mentek, hogy az amerikai remake-t is ugyanazzal rendeztették meg, mint az eredeti japánt. Ez persze nem von le semmit az értékéből,

Merthogy van neki. A japán eredetiből készült remake horrorok ranglistájának második helyezettje, legalább is szerintem (a Kör után).
A sztori szerint Tokióban van egy egyszerű és takaros kertes ház. Itt landol egy japán lány. Ápoló. A házban csak egy zavart idős nőt talál(ő az ápolandó) és rengeteg szétdobált szemetet. Bóklászni kezd a házban, eljut a padlásig is, ahol valami elragadja. Snitt. Karen a Japánban tanuló amerikai cserediák új megbízást kap. Be kell ugrania egy másik ápoló helyett aki nem ment el a házba, ahol dolgoznia kellett volna. Mikor Karen megérkezik a megadott címre, a házban - amely elhagyatottnak, üresnek és valahogy rendetlennek, feldúltnak tűnik - csak a zavart idős nőt találja, Emmát, aki a teljes katatónia állapotában van. Miközben próbálja a munkáját végezni Karen kaparászás hangjait hallja az emeletről. S mikor utánajár a dolognak, olyan természetfeletti borzalommal találja magát szemben, amit legrosszabb rémálmaiban sem tudott volna elképzelni.
A sztori remek. Nagyon jó a forgatókönyv. Négy történeti szálat bont ki. Egyik sem bonyolult, mind követhető és egy adott ponton ér össze,a házban. Ott ugyanis olyan halál történt amit nagy szomorúság és hatalmas düh övezett, és nem múlt el nyomtalanul...
Persze vannak hibák, apróbb logikai röccenetek, messze nem hibátlan a történet, engem azonban beszippantott semmi perc alatt. Évekkel ezelőtt láttam először, de még mindig fostam, miközben végig vittem. Nem vérrel és trancsírral operál. Ijesztget, feszültségben tart, adrenalint pumpál. Az ilyen horror filmeket szeretem.
Egyébként korrekt rendezés. Minden a helyén van. A jól megírt sztori mellé, jól passzolnak a helyszínek, és a színészek is, bár nem túl nagy nevek, de  hitelesek. Minden szerep tök jól működik. Nem láttam a japán eredetit, de szerintem ebben az esetben használt a ráncfelvarrás. Az upgrade a CGI használatában is tetten érhető. Szerintem teljesen hús-vér főgenyó messze nem hozta volna rám a frászt ennyire. Ja, fontos, a para tényezőn nagyon sokat dobnak a hangok. A főgenyó kattogását akarom csengőhangnak:-)

Szerintem 10/8


Jó film. Annak ellenére, hogy több, mint 10 éve készült, mind a mai napig rám hozza a frászt, simán megállja a helyét. Itt is a japán misztikumból merítettek és ez minőségi sztorit eredményezett. Azonban a logikai hibák  és az a tény, hogy itt-ott nagyon hasonlít a Körre (szerintem kissé plágium gyanús) indokolttá teszik, az értékelést. Mindenképpen ajánlom azoknak akik szeretik az ijesztgetős horror filmeket. Én néhány évente elő-elő veszem és még mindig hat, van benne bőven ennyi kraft. Ja és jelentem gyári eredeti dvd-n van meg.....

Az átoknak van még egy rakás folytatása. Egész nyugodtan felejtsétek el őket. Messze sehol sincsenek az első részhez képest.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése