2015. március 4., szerda

Aliens - Bolygó neve halál

Az Aliens – Bolygó neve halál kapcsán egy pillanatig elgondolkodtam azon, hogy indítok egy közvélemény kutatást, azzal, hogy ismertek-e olyan élő személyt, aki még nem látta sőt, nem is ismeri ezt a filmet. Szerintem viszonylag kevés ilyen humán futkározik manapság a Földön.
Most mégis erről a filmről írok posztot, aminek két oka van. Egyrészről ugyan elkezdtem a beígért Ouija című öööööö….izé, műremeket, de egészségügyi megelőző célzattal kb 5 perc után félretettem, amikor a filmben arról akartak meggyőzni, hogy bármilyen boltban kapható ouija tábla tartozékaként megtalálható mutató szerkezet üveglapján átnézve betekinthetünk a szellemvilágba. Ez így ebben a formában ordas bullshit, úgyhogy egyelőre pihentetem az ouija táblás kalandokat.   A másik oka pedig az, hogy mostanában sokat híreznek arról, hogy beindult egy új Alien projekt, ami a második rész után folytatja majd az eseményeket. A legutolsó hír szerint pl. Michael Biehm-et újra meg szeretnék szerezni Hicks szerepére. Szóval megint izzik az Alien láz:-D


Igazán soha nem aludt ki. A bolygó neve halál az a film amit a legtöbbször láttam. Még kölyök koromban kezdődött, lehettem vagy 11-12 éves amikor először bele futottam. Vidéki rokonnál, VHS-en még hangalámondással. Néhány hét alatt szétnéztem a filmet már akkor. Az Alien mániám tetőfokán komplett párbeszéd részeket tudtam kívülről.  Most ott tartunk Macskával (ő még talán nagyobb függő, mint én), hogy kiszótáraztuk a Vasquez páncélján olvasható szöveget – „A kockázat az élet része” és többféle változatban is megvan a film. Az eredeti mozis szinkronos változattól kezdve a vágatlan director’s cut-ig bezárólag mind.
Persze mai fejjel már tudom, hogy nem főnyeremény a történet. Hiszen nincs is benne igazán nagy csavar vagy váratlan fejlemény. A sztori azzal indul, hogy roncsvadászok találnak egy sodródó űrkompot, benne Ripleyvel. A vizsgálatok során kiderül, hogy mi történt. A vizsgálóbizottság Ripley-t is vétkesnek találja a Nostromo felrobbanásának ügyében.
Itt derül ki számára, hogy az LV-426-os bolygón évtizedek óta élnek telepesek. (Ez volt az a bolygó ahová a társaság parancsára a Nostromo leszállt és ahonnan „összeszedték” az előző részben a Nostromo teljes legénységét kipusztító alient) Snitt. Ripley egy űrállomáson vegetál. Megérkezik hozzá egy tiszt a társaság képviselőjével. Arról tájékoztatják, hogy megszűnt a kapcsolat az LV-426-on lévő kolóniával. Katonai expedíciót szerveznek a bolygóra, hogy kiderítsék, mi történt. A kezdeti vacillálást követően Ripley beleegyezik, hogy velük megy.
Ebben a filmben nem a sztorin van a fő hangsúly, még annak ellenére sem, hogy egyszerűsége ellenére, egy végig logikusan felépített, pergő lendületű, egy íven végigmenő remek mese. Mondjuk ha még sohasem láttad, kb 15 perc múlva már feszülsz is a történeten, hogy megtudd, mi történt az LV-426-on. De nem ebben van az igazi kraft. Egyrészt a hangulat az ami mindent visz. 
Mind a mai napig a hideg ráz, ahogy először belépnek a kihalt a bázis folyosójára és Vasquez kezében el kezd pittyegni a mozgásdetektor.  A minden részletre kiterjedő díszletek/helyszínek, az aprólékos részletek, a hangok, a szörnyek kidolgozása, 11 pontos hangulatot varázsol. Végig tele feszültséggel, izgalommal. Számos alkalommal azon vettem észre magamat, hogy kattog az adrenalin az agyamban, miközben az adott szereplő lassan közelít a sarokhoz. Meg voltam győződve, hogy ott nekiugrik egy Alien. Pedig tudtam, hogy nem fog, hiszen már rengetegszer láttam. Ez az a film, amibe azonnal bele tudom élni magam. Az első perctől kezdve ott vagyok velük, én vagyok a +1 tengerészgyalogos. 37 éves fejjel.
Verhetetlen sci-fi akció, pedig 29 éve készült. Tökéletesen hiteles az utolsó szögig, pedig egy deka számítógépes effekt nincs benne. Az „utolsó szög” a film zárójelenete. Az túllőtt kissé a célon, de nem akarom lelőni a poént, hátha tényleg jár erre olyan, aki még sohasem látta.

Szerintem 10/10

A sci-fi akció műfaj alfája. kötelező darab. 29 éve még csak a nyomába sem ért egyetlen hasonló műfajú darab sem. Elfogult vagyok, egyértelmű a maximális pont, még a kicsit elszállt utolsó pár perc ellenére is.

Online mozi link:(KATT)

Szerinted?



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése