2015. február 8., vasárnap

Tombstone - A halott város

Mi magyarok azért bőségesen el vagyunk látva történelmi hősökkel, igazi húsvér, egykor élt hadvezérekkel, királyokkal, vannak emlékezetes történelmi eseményeink, drámai fordulópontjaink, van a történelmünknek felvirágzása és romlása is, szóval van miből válogatni.
Nos az amerikaiaknak azért ez egy kicsit nehezebben megy, lévén az ország teljes történelme alig több, mint 300 éves, annak is nagy részét a kb. öt, már akkoriban is jegyzett nagyvárosban írták. De mi a helyzet azokkal a hőseikkel, történelmi alakjaikkal, akik nem ezekben a városokban éltek, hanem tegyük fel a vadnyugatot rótták? Merthogy ilyen is van. Náluk történelmi alak lehet egy "egyszerű" seriff, vagy békebíró, sőt még banditákról/lótolvajokról is találtam hosszú wikipedia cikkeket. Ez azért vicces egy kicsit, hiszen ha ezt megrágjuk, az jön, ki, hogy egy átlag western film, az odaát kvázi történelmi oktató film is lehet... Mondjuk ezen annyira nem csodálkozom, ismerve, hogy az átlag amerikaiak mennyire nincsenek tisztában az őket körülvevő világgal. Az egyik ilyen komoly történelmi figurájuk Wyatt Earp. Életét számos legenda, állítólagos hőstett lengi körül mind a mai napig. Nos, hogy ezek igazak-e vagy sem, nem is akarom igazán eldönteni. szerintem amolyan romantikus mítosz lengi át az életét odaát is. A Tombstone a halott város a pályafutása egy szeletébe ad betekintést egy remek western film keretében.
Hangulatos, minden kellékében autentikus igazi western darabról van szó, aminek az ad egyedi ízt, hogy az elejétől a végéig igaz történet.  Az erre járó olvasók talán kissé értetlenkedhetnek, hogy mi közöm van nekem a western filmekhez -> olvastam valahol, hogy egy halott műfaj.  Mint minden velem egykorú pasas, én is rajongtam gyerekként a westernes/indiános történetekért. Tudod ki volt Karl May? Old Shatterhand? Láttad a Jó a Rossz a Csúf? című filmet? Ha ezek "megpengetnek benned régi húrokat" akkor pontosan tudod, hogy a western filmek soha nem tűntek el, maximum háttérbe szorulnak időnként egy kicsit. Néhány poszttal ezelőtt ráadásul kifejtettem meglátásaimat a szuperhősökkel kapcsolatban. Kijelenthetem, hogy én gyerekkoromban Robin Hood mellett a seriffekért, cowboyokért,pisztolyhősökért, rajongtam.
A mai firkám tárgya például egy olyan darab a 90-es évekből, ami az amerikaiaknak biztos, hogy történelmi film volt, nekünk azonban egy remek, szórakoztató cowboyos-banditás vadnyugatos darab. Ideális film vasárnap délutánra.
A sztori: Wyatt Earp visszavonult. Két testvérével és családjaikkal Tombstone-ba érkeznek, hogy ott kezdjenek új életet. A város akkoriban egy felvirágzott bányaváros volt, több, mint 5000 lakossal, pezsgéssel, sok pénzzel és lehetőséggel. Egy problémája volt csak a helynek, az, hogy az igazi hatalmat a vörös selyemövükről felismerhető Cowboyok nevű banda képviselte. Természetesen a határozott és céltudatos Earp-ök kiegészülve Doc Hollyday-el egész gyorsan össze balhéznak a Cowboyokkal. Wyatt Earp ekkor újra visszaveszi a seriff csillagot...
Ahogy írtam, ízig vérig vadnyugati a hangulat, minden megvan ami kell hozzá., Lepukkant cowboyok, mexikóiak, poros kisváros, faházak, postakocsi, coltok, puskák.(Talán csak az indiánok hiányoznak) Egyszerű történet, ám élvezetes elejétől a végéig. Én kb ötvenszer láttam már az idők folyamán Az eredeti helyszínek, a vadnyugati hangulat mellé, még jó színészi gárda is jár. Minden karakter teljesen rendben van, hiteles mindegyik arc.(Apró plusz pont, hogy a kedvenc filmemből a Bolygó neve halálból ketten is szerepelnek ebben a darabban, felismeritek kik ők?)


Szerintem 10/10

Akkor fogsz igazán egyet érteni ezzel az értékeléssel, ha gyerekkorodban te is rajongtál a vadnyugati történetekért, régi western filmekért. Én igen. Ez a film ugyanis amellett, hogy igaz történet, és tele van valós történelmi személyekkel, ugyanazt a hangulatot adja vissza 100%-osan. Még egy apró érdekesség. Elhangzik a filmben, hogy a Doc Holliday-el futó prostituált magyar származású És tényleg....

Online mozi link:(KATT)


Szerinted?

ui: Ezzel kb. egy időben készült egy másik feldolgozás, Kevin Costner főszereplésével. Az sokkal gyengébb ennél...
     

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése