2015. június 24., szerda

Passió

Mel Gibson egy vadállat. Ezt mostanában meglehetősen ki is rakta a kirakatba, épp nem kedvenc mostanában. Nem is ez a lényeg, rendezni nagyon jól tud. Három filmet láttam, amit ő rendezett: a Rettenthetetlent, az Apocalyptot és Passiót. Mind a három remek film.
A három közül a Passiót néhány napja vittem végig először. Először láttam és utoljára is. Soha többet nem fogom betenni ebben most szinte teljesen biztos vagyok. A legfontosabb oka, talán az, hogy megpendít bennem egyfajta rasszista hajlamot. A film ugyanis egyáltalán nem vallásos, nincs benne semmi pátosz, semmi fennköltség. Vegytiszta brutalitás az egész és élek a gyanuperrel, hogy az eset közel hasonló módon játszodhatott le. Végignézve a filmet az első mondat ami az eszembe jutott egy idevágó Southpark idézet : "Baszott zsidók megöltétek Jézust".....
Alapból nem vagyok kicsit sem rasszista vagy antiszemita. Totál nem érdekel, hogy valaki fehér, sárga, barna vagy fekete, zsidó, keresztény, cigány vagy arab. Nem ezért utálok vagy nem utálok valakit. Nos a Passió kihozta belőlem az állatot. Nem lesz maradandó az érzés, mert nem nézem meg többször a filmet.
 A sztori alapból nagyon "egyszerű". Jézus utolsó napját viszi végig, onnantól kezdve, hogy elfogják, addig, amíg meg nem hal a kereszten. Ezt közel két és fél órán keresztül követhetjük végig. Ezen két és fél óra 90%-ában különböző emberek, főleg zsidók és rómaiak alázzak, gyalázzak és konkrétan majdnem teljesen agyon verik Jézust, hogy a legvégén keresztre feszítsék.  Mai szemmel nézve és laikusként - semmiért. Jézus nem követett el semmit, semmi olyat ami miatt ennyire gyalázatosan szenvedéssel és megaláztatással teli halált keljen hallnia. Undorít és felháborít. A the end után még egy jó ideig utáltam az embereket, főleg a zsidókat. Aztán persze győzőtt a józan ész és nem maradtam úgy.
Ami nekem laikusnak és nem annyira vallásosnak is átjön, hogy teljesen Biblia hű. Ez mondjuk alap. A durva és totális realizmus, a korabeli arámi és latin nyelv (ezen a két nyelven beszélnek végig a filmben) viszont akkora pluszt ad, hogy messze a hasonló témájú filmek felé emeli ez a darabot. A teljesen hiteles korabeli ruhákat és egyéb díszleteket már meg sem említem. A körités tökéletes, hatásos és hiteles, engem már emiatt is beszippantott. Mel Gibson mindig is nagyon odafigyelt erre.
 A színészek remekek. A Jézust játszó Jim Caviezelt már más filmekben is nagyon szerettem. Szerintem nagyon nagyon jó színész. De nem csak ő. Az utolsó statisztáig, mindenki kiváló volt. A fentebb részletezett (finom szólva) ellenérzésemet az emberek  és főleg a zsidók és a rómaiak iránt (tisztelet a kivételnek) sikerült elérniük. Nagyon jól játszották el a gátlástalan  állat szerepét mindannyian..

Szerintem 10/10

Nos. Rendkívül  szuggesztív és hatásos film. Napokig kattogtam rajta. Felkavaró, megbotránkoztató és egyben szerintem undorító. Rengeteg a vér, a szenvedés és az emberi brutalitás.
A film elérte a célját, botrány lett. Azonban (és ebben egyet értek Macskával) tökéletesen felesleges. Ugyanis Jézus élete és tettei a lényeg, nem az ahogy és amiért meghallt. - ezt is Macska mondta és nagyon igaz. Igazából nem ajánlom a filmet senkinek. Nálam kicsapta a biztosítékot, soha többet nem fogom megnézni. Oldalakat lehetne írni a filmről és tudnék is, de nem fogok. Nem célja a blognak egyetlen film kapcsán sem a kimerítő filmelemzés. Pusztán azzal a céllal írtam le ezt a firkát is, mint a többit is, hogy "papírra vessem" azt ami a THE END után először az eszembe jutott.


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése